占領期日本漫画映画&教育映画論@日芸紀要


池袋リブロのフェアも絶賛開催中のこの頃ですが、昨年書いた40枚ほどの学術系論文が出ました。
毎年、投稿している日芸の研究誌の査読つき論文です。

・論考「占領期における国産漫画映画の上映実実態と観客」(『芸術・メディア・コミュニケーション』第10号、日本大学大学院芸術学研究科)

英文サマリーはこちら。

Cartoon Films in Occupied Japan: Educational Film Curriculum (Eiga Kyōshitsu-undō) Movement and CIE Educational Films

Japanese Animations has a large audience in Japan and are recognized throughout the world. While the earliest known Japanese cartoon films(Manga Eiga) dated to 1917, and many prewar Japanese cartoon films were produced to help a government for national education and propaganda.
In this paper, I have examined Japanese cartoon films under the occupation, from the viewpoint of educational history in this period.
In Post-World War II occupied Japan, Japanese cartoon films had two demands: Educational Film Curriculum Movement (Eiga Kyōshitsu-undō) and CIE (Civil Information and Education) Educational Films.
EFC was the education for children (school education) being held in movie theaters.
And, Educational films from the CIE section of the Allied occupation were screened widely in early postwar Japan. They were known as “NatCo films,” being named after the National Company, and screening classes were held throughout Japan, including local areas without movie theaters.
I would like to show how Japanese cartoon films in the occupied period were received in the relationship with EFC Movement and CIE educational films system.

この論文では、戦後日本の占領期(1945〜52年)の、国産漫画映画の上映実態と観客層について、主に二つの視点から――国内の「映画教室運動」と、国外との関係における(近年注目を集める)「ナトコ映画」との関わりを論じました。
本稿は、文部科学省「特色ある共同研究拠点の整備の推進事業」(早稲田大学演劇映像学連携研究拠点)による2012年度テーマ研究「日本映画、その史的社会的諸相の研究」(研究代表者:岩本憲児)の調査研究成果の一部です。
また本論の執筆にあたって、アニメーション研究家の渡辺泰氏より貴重な教示と資料の提供を戴きました。記して感謝を申し上げます。

いちおう、これで査読つき論文も8本目。
ここ最近は、喋り仕事ばかりで、あまり活字のアウトプットがない気がしますが、すでに数本の論文を脱稿しているので、これから夏にかけて出るはず。
また、学術研究のほうも、たぶん来年くらいに、2011年の『日本映画史叢書15 日本映画の誕生』に続く共著が刊行される予定になっています。
ちなみに、今年は映像学会全国大会の口頭発表はやらない予定です。